מדידת זרימה של אויר וגזים תרמית  –  יתרנות הבולטים לעומת שיטות מדידה אחרות

 

כאשר אנו מודדים את הזרימה של אויר או גזים בתוך הצינור בלחץ שמשתנה ובתנאיי טמפרטורה משתנים ורוצים לקבל תוצאה מדויקת אנו נדרשים  למדוד פרמטרים נוספים ולא רק נפח של הגז הזורם ביחידת זמן .

יש צורך לבצע בו זמנית גם מדידת לחץ בקו וגם מדידת טמפרטורה בתהליך , מפני שנתונים האלו משפיעים על צפיפות הגז וכתוצאה על מסה של הגז הזורם בקו , כלומר  באותו נפח בלחץ משתנה וטמפרטורה משתנה  מסת הגז שונה .

את הנתונים  הנמדדים בזמן אמת צריך להכניס ככניסות אנלוגיות למכשיר שניקרא  FLOW  COMPUTER   והוא מסוגל לחשב  את הפיצוי של טמפרטורה ולחץ בזמן אמת ולחשב  את המסה  של הגז הזורם בקו לפי נוסחאות מתמטיות ,

או כפי שמקובל בעולם המכשור תוצאת  זרימה מנורמלת  לתנאים בינלאומים  המקובלים  ( לדוגמא 1 בר אבסולוטי ו 0 מעלות צלזיוס ) .

כלומר כדי לקבל תוצאה מדוייקת של הזרימה ( ספיקה )  צריך  לפחות :

מד זרימה נפחי ( טורבינה , וורטקס , הפרש לחצים  או אחר )

משדר לחץ

משדר טמפרטורה

מחשב הזרימה לחישוב תוצאה מנורמלת  כפי שרואים בתמונה

 THERMALMESS

לעומת זאת מדידת זרימה ( ספיקה ) תרמית THERMAL  MASS  הינה  מדידה  שמתבססת על עיקרון של חוק שמירת אנרגיה תרמית , כאשר למכשיר ישנם  שני  אלקטרודות שאחת מהם מחוממת באופן קבוע והשניה מתחממת  ומתקררת פרופורציונלי למהירות המסית של הגז או האויר שעובר ומקרר אותה . נמדד הפרש טמפרטורות ביניהם . כל שאר המרכיבים בנוסחא  של חוק שמירת אנרגיה תרמית הינם קבועים ( לאותו הרכב הגז ) ולא משתנים .

המדידה תרמית  הינה  ישירה  על הקו  על ידי מכשיר מדידה אחד  , כאשר תוצאה  המתקבלת  ביחידות מנורמלות או יחידות מסה  ולא נדרשים  מכשירים נוספים  כפי שרואים בתמונה :

THERMALMESS2

לפי כל הנאמר ניתן להבין את היתרונות הבולטים של מדידה תרמית :

 

  • מחיר יותר  זול  ( מכשיר אחד במקום 3 מכשירים ומחשב זרימה )
  • התקנה  יותר  פשוטה  ומהירה
  • תחום מדידה  הרבה  יותר רחב  לעומת שיטות אחרות  ( יכול להגיע  עד ל  1  :  1000 במקום 1 :10 בשיטות אחרות) ואפשרות  מדידת  תחום  נמוך  
  • הדיוק הכולל גבוה יותר משיטות אחרות  מפני שבשיטות אחרות  צריך לקחת  בחשבון  דיוק של כל מכשיר בנפרד ולחבר אותם  יחד  לקבלת דיוק הכולל
  • ללא  חלקים נעים  במדידה  ולכן  אורך  חיים  גדול  יותר
  • תחזוקה מינימאלית  ביותר
  • אפשרות שימוש  של  אותו מכשיר  להרכבי  גזים  שונים